Valitse sivu
Valkoinen OnniBus logo ja Onni Hirvi liikemerkki.

Tutustu liikennetyönjohtajien arkeen

Millaiset työajat liikennetyönjohtajilla on?

  • Meillä vastataan Tampereella saman katon alla sekä Koiviston Auto Tampereen koko Nysse-liikenteestä, että koko Suomen OnniBus.com-liikenteestä. Nysse-puolella tehdään arkisin kahdessa vuorossa 8 tunnin mittaisia vuoroja, OnniBusin puolella kahdessa vuorossa 12 tunnin mittaisia vuoroja. Viikonloppuisin Nysse-puolella meillä tehdään yhtä 12 tunnin mittaista vuoroa. Muuhun aikaan päivystyksen hoitaa molemmilla puolilla OnniBusin päivystys.

Mikä on ollut mieleenpainuvin/erikoisin tilanne, jonka olet kohdannut työssäsi?

  • Mieleenpainuvin tai erikoisin tilanne mikä piti nopeasti ratkaista, oli viime talvena pahimpien lumimyrskyjen aikaan kun meidän kolme Nysse-puolen autoa oli jumissa Hämeenpuistossa lähes poikittain. Teiden kunnossapito teki töitä täysin hartiavoimin pitkin Tamperetta, joten ei auttanut kuin lähteä kentälle hommiin, jotta tie joka oli täysin motissa saatiin avattua taas liikenteelle. Voin sanoa, että siinä tunsi elävänsä kun lumisateessa heität hiekkasäkistä hiekkaa polvillasi bussin alle, että renkaisiin saadaan pitoa ja autot irrotettua jumista. Kaikki autot saatiin onnistuneesti irrotettua ilman liikennevahinkoja ja liikennöinti busseilla pääsi jatkumaan vaikkakin aikataulustaan myöhässä.

Mikä on parasta työssäsi?

  • Parasta työssä on työkaverit sekä jokapäiväinen työpäivän täysin erilainen sisältö.

Millainen henkilö sopii tähän työhön?

  • Mielestäni työhön sopii parhaiten sellainen henkilö, jolla on ennen kaikkea kiinnostusta sekä kykyä ratkaista paineen alla jopa monia asioita samanaikaisesti. Henkilöllä täytyy olla hyvät kommunikointitaidot muiden ihmisten kanssa, sillä tässäkin työssä työskennellään ihmisten kanssa jatkuvasti. Henkilöllä täytyy olla erittäin hyvät ja kylmät hermot, sillä välillä myös ongelmatilanteet liikenteessä saattavat hermostuttaa kuljettajia, joita sitten puretaan puhelimitse välillä huomaamatta tai tarkoittamatta pahaa työnjohdolle. Työnjohdossa työskentelevän vahvoiksi eduiksi ja osittain vaatimuksiksikin luetaan liikennealueiden sekä kaluston vahva tuntemus. Hyvällä kalustotuntemuksella pystyy usein ratkaisemaan ja korjaamaan vikatilanteet jopa puhelimitse. Välillä joudutaan opastamaan reitiltä eksynyttä kuljettajaa puhelimitse, jolloin paikallistuntemus astuu kuvioihin. Työvuorojen paikkauksessa täytyy myös tuntea työehtosopimus sekä ajo- sekä lepoaikalait tarkkaan, jotta kuljettajille ei muodostu esimerkiksi pitkiä rupeamia päivä- tai viikkotasolla.